30 Mayıs 2012 Çarşamba

Diz Osteoartriti / Gonartroz - Reçete

Şikayet: Dizlerde ağrı, yürüme ve ayakta durma sonrası ağrı, hareket kısıtlılığı, dizini bükememe, uzun oturma sonrası kalkınca dizlerde tutukluluk, sıcaklık artışı
Tanı: Hasta yatırılır, dizin üst, alt, medial ve lateral kısımları palpe edilerek ağrılı noktalar var mı, efüzyon, sıcaklık, sinovyal hipertrofi var mı bakılır. Diz sıcaklığı el sırtı ile kontrol edilir. Normalde dizin krurise göre daha soğuk olması gerekir. Diz üzeri ve yanları krurise göre sıcak ise akut alevlenme olmuştur. Patella kavranarak sağa sola doğru hareket ettirilebiliyor mu kontrol edilir.  Osteoartritde (OA) çoğunlukla patellofemoral eklemde de kısıtlılık olduğundan hareket azalmıştır, patellanın altında krepitasyon alınabilir, buna rende arazı denir. El diz üzerinde iken diz kıvrılır (fleksiyona getirilir), el altında krepitasyon alınır. Dizin fleksiyon ve ekstansiyon derecesine bakılır. OA derecesine göre hareket kısıtlanmış bulunur.
Tanı için ayakta AP-lateral diz grafisi, gerekirse MR çekilebilir.

Tedavi:
Non steroid anti inflamatuar ilaçlar

•           Diklofenak sodyum amp (Voltaren amp, dikloron amp, diclomec amp)
  •           Tenoksikam (Oksamen flk, tilcotil flk)
  •           Ketoprofen (Profenid amp)
  •           İbuprofen tb (Brufen tb 400, 600 mg, Artril tb)
  •           Meloksikam (Melox fort tb, Zeloxim fort tb, Exen fort tb)
Basit analjezikler (parasetamol tb – minoset) veya narkotik analjeziklerden, hasta tolere edebilirse, yeşil reçeteye tabi olan tramadol damla, tb, ret tb, amp. Contramal damla 10 damla ile başlanır, 20 damlaya çıkılır, sonra Contramal tb 2x1 veya Contramal retard tb 1x1 gece verilebilir. Zaldiar tb (tramadol – parasetamol) 2x1 verilebilir.
Akut alevlenme döneminde diz sıcak ise, efüzyon varsa örnek: Voltaren amp im olarak ilk 5 gün yapılır. Beş gün sonra kontrole çağırılır, ağrıları azalmış ise oral NSAİİ kullanımına geçilir veya tedavi 10 ampule tamamlanır.
Akut alevlenme döneminde dize 20 dakika soğuk uygulama iki-üç saat ara ile günde dört-beş kere yapılmalıdır. Sıcaklık azaldıktan sonra soğukla devam edilebileceği gibi, sıcak uygulamaya da geçilebilir.
Diz OA’i hafif ve orta derecede olan hastalara aralıklı olarak kullanmak üzere Glukozamin – Kondroitin tb 2x1 verilebilir.
Reçete 1 (çok ağrılı, akut alevlenme döneminde)
1.       Voltaren amp veya Oksamen amp veya Profenid amp veya Melox amp 5 gün, şiddetli ağrı devam ediyorsa en fazla 10 gün. S: 1x1
2.       Contramal ret tb S: 1x1 gece veya Zaldiar tb S: 2x1
3.       Kanadiyen kullandırılır ve dizlik verilir.
4.       Soğuk uygulama 20 dakika, 2 – 3 saatte bir tekrarlanabilir.
Reçete 2
1.       Oksamen tb S: 1x1 tok veya Melox fort tb S: 1x1
2.       Minoset plus tb veya Geralgine K tb veya Vermidon tb S: 3x1
3.       Glukozamin kondroitin tb (1-3 ay aralıklı olarak kullanabilir) S: 2x1
4.       Dolgit krem veya Voltaren omulgel veya Fast jel S: 2x1 haricen
5.       Soğuk uygulama, 20 dakika (diz sıcak değilse şiddetli ağrıların başlangıcından 10 gün geçmişse sıcak uygulama da yapılabilir, soğuk ile de devam edilebilir).
Uyarı: Tedavi seçenekleri ile ilgili bilgiler tıp doktorları ve öğrencilerine yöneliktir, buradaki bilgilere göre tedavi planı yapılmamalıdır.