14 Haziran 2012 Perşembe

Biseps Tendonu Sorunları

Bisipital tendinit tanısı sık konulmakla birlikte tek başına görülmesi nadirdir. Genelde rotator kaf tendiniti veya sıkışma sendromları ile beraberdir. Bisepsin uzun başı humerus başının depresörü ve stabilizatörü olarak görev yapar. Bisipital tendinite uzun süreli veya tekrarlayan ağırlık taşıma ve sportif ağırlık kaldırmalar neden olabilir. Bisipital tendiniti olan genç hasta instabilite yönünden değerlendirilmelidir. Kronik sıkışma veya rotator kaf dejenerasyonunda, biseps tendonu fibrotik hale gelir. Bu durum rüptür (tendon kopması) riski oluşturur..
Hastanın yakınması omuzun ön bölgesinden biseps kasına yayılan ağrı şeklindedir, muayenede tendon boyunca bisipital olukta hassasiyet vardır. Biseps tendinitinde tedavi yaklaşımı istirahat, fizik tedavi modaliteleri ve NSAİİ içerir. Eğer tendinit sekonder olarak gelişmiş ise eşlik eden rotator kaf sorunu veya instabilitenin de tedavi edilmesi gerekir.

Biseps uzun başının başlangıcı olan superior glenoid labrumun lezyonları SLAP lezyonları olarak adlandırılmıştır. Bu lezyonlar, biseps yapışma yerinin arkasından başlayıp öne doğru uzandığından superior labrum anterior – posterior / SLAP kısaltması ile tanımlanmaktadır. SLAP lezyonları sıklıkla kolla ani bir asılma hareketi ile oluşan traksiyon ve kompresyon şeklindeki zorlanmalarda meydana gelir. Hastanın yakınmaları genellikle baş üstü seviyede yapılan işlerde tutulma, kilitlenme veya takılma şeklindedir. SLAP lezyonlarının tedavisi cerrahi tamir ve sonrasında rehabilitasyon şeklindedir. Cerrahi sonrası rehabilitasyonda; 3 hafta kadar omuz askısı kullanımı ile dirsek, el bilek ve el egzersizlerine başlanır, 1 hafta sonra sarkaç egzersizlerine başlanabilir, 4 hafta kadar eksternal rotasyon ve gövde arkasına ekstansiyondan kaçınılır, biseps güçlendirme egzersizlerine 3. aydan sonra başlanır.