14 Haziran 2012 Perşembe

Patellofemoral Ağrı

patellanın stabilizatörleri
Patellofemoral ağrı sendromu (PFAS) en sık görülen diz ağrısı nedenlerinden biridir. Etyolojik olarak kabul gören etmenlerden birisi patellanın femoral troklea üzerinden kayışının anormal olmasıdır. Bu anormalliğin nedenlerinden birisi olarak son yıllarda sıkça araştırılan oblik vastus medialis kasının lateral başa göre daha geç kasılması hipotezi gösterilmektedir.
q açısı
Bunun dışında genu valgum, Q açısının 20 dereceden fazla olması gibi biyomekanik dizilim bozuklukları, iliotibial bant gerginliği, travma gibi faktörlerin etkili olabileceği düşünülmektedir. Hastalar merdiven çıkma ve inme, uzun süre oturma, çömelme, koşma gibi aktivitelerle ortaya çıkan diz ağrısından yakınır. Belirtilerin yoğun olduğu dönemde istirahat, ağrı kesici ilaç ve NSAİİ kullanımı, soğuk veya sıcak uygulama, fizik tedavi, bantlama uygulanabilir. Patellar bantlama ile ağrıda azalma ve egzersize uyum konusunda başarılı sonuçlar alınır. Kesinlikle ağrıyı arttıran aktivitelerden kaçınılmalı veya bu aktiviteler sırasında dikkatli olunmalıdır. Ağrılı dönem geçtikten sonra kuadriseps kuvvetlendirme egzersizleri uygulanmalı, iliotibial ve hamstring germe egzersizleri ile bacak kas gruplarında esneklik sağlanmalıdır. Kuvvetlendirme egzersizlerinden açık kinetik zincir (AKZ) egzersizleri ekstansiyonun son 45 dereceside dizde daha fazla yüklenmeye neden olurlar. Ayrıca AKZ egzersizi ile rektusta daha fazla aktivite gözlenmiştir. Halbuki amaçlardan birisi özellikle medial vastusun kuvvetlendirilmesidir. Bu nedenle kapalı kinetik zincir (KKZ) egzersizleri daha fazla tercih edilmelidir.

2 yorum:

1. yazını çok güzel ve faydalı olmuş teşekkür ederim. söylediğiniz egzersizleri ev ortamında yapabilir miyiz ? Bu egersizler nelerdir nasıl öğrenebiliriz.

YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Yazıya bir video ekledim, İngilizce olarak egzersizler anlatılmakta ve gösterilmekte. Ama diz ağrısının çok çeşitli nedenleri olabilir, şikayetiniz için hekime muayene olmanızı öneririm.

Sil