5 Haziran 2012 Salı

Tetik Parmak

ICD-10: M65.3
Parmak fleksör tendonlarının tenosinovitidir. Lokalizasyonu MKF eklem üzerindeki A1 pulley bölgesindedir. A1 pulley MKF eklemlerin anteriorunda bulunan sert fibröz anüler bantlardır. Fleksör tendonların falanksa yakın seyretmesini sağlar. Tendon çevresinde fibrozis, konstriksiyon ve fibrokartilajinöz metaplazi ile sonuçlanır.
Bu bölgede ağrı, hassasiyet, parmak fleksiyon ve ekstansiyonu sırasında takılma, tetiklenme ve kilitlenme mevcuttur. Nedenleri sıklıkla mesleki / uğraşsal travma ve aşırı kullanımdır. Ayrıca inflamatuar artritlerde, diabet ve hipotiroidili hastalarda da sıktır.

Tanı öykü ve fizik muayene ile konulur.
tetik parmak tedavisinde kullanılan splintler
Tedavi yaklaşımı, el aktivitelerinin modifiye edilmesi, parmağın özellikle geceleri olmak üzere statik parmak atelinde istirahate alınması, sistemik nonsteroidal ilaç tedavisi, akut inflamasyon dönemi gerileyince fizik tedavi (terapötik ultrason, fonoforez) ve egzersiz programı uygulanması gibi yöntemleri içerir. Bir diğer tedavi seçeneği de tendon çevresine lokal steroid enjeksiyonu yapılmasıdır. Enjeksiyonla hastaların yarısında birkaç haftadan birkaç aya varan sürelerde şikayetler geriler. Maliyet açısından en uygun tedavi seçeneğinin, semptomların durumuna göre ardışık iki enjeksiyon uygulaması olduğu bildirilmiştir. Konservatif tedaviye yanıt vermeyen hastalarda tendon gevşetme operasyonu yapılabilir. Perkütan ya da açık cerrahi yapılabilir. Başarı oranı tama yakındır. Perkütan cerrahide teorik olarak sinir hasarı riskinin fazla olduğu kabul edilir.
Tetik Parmak Enjeksiyonu
Dikkat edilmesi gereken anatomik yapılar: Kommon digital sinirler, fleksör tendonlar.
Teknik: Fleksör kılıfı palpe edin ve parmak ucuyla hattını belirleyin. Tenosinovite bağlı nodül çoğu zaman etkilenmiş tendonun geçtiği metakarpal kemik başı seviyesinde palpe edilebilir. Bulamıyorsanız hastaya parmaklarını açıp kapamasını söyleyin. Bölgeyi alkolle silin. İğneyi çok sokarsanız fleksör tendonu delebilir. Amaç yüzeyel fleksör tendon kılıfa enjeksiyon yapmaktır. İğne içerideyken hastadan parmağını hafifçe hareket ettirmesini isteyin, iğne tendon içindeyse parmak hareketi ile yer değiştirir (tendon içinde olmamanız gerekir). Enjeksiyon sırasında direnç hissetmemeniz gerekir, direnç varsa enjeksiyonu durdurun.1 ml celestone ve 1 ml lokal anestezik enjekte edilir, iğneyi çıkardıktan sonra bölgeye masaj yapılır. Bazen sıvının hacminden dolayı enjeksiyon sonrası bir süre tetiklik artabilir, bir saat kadar uyuşukluk olabilir. Enjeksiyon sonrası buz uygulama ve NSAİİ bu şikayetleri azaltabilir.

3 yorum:

1. Özet olmuş, güzel toparlanmış. Teşekkürler.

YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler yorumlarınız için

Sil
  2. Benim sağ el iki parmağımda var hemen ameliyat denildi. İlaç ve fizik tedavi zaman kaybı gibi mi görüyor acaba anlamadım. Ben de ameliyata pek sıcak bakmıyorum.

İyi Çalışmalar...

YanıtlaSil