20 Aralık 2012 Perşembe

El Bileği Gangliyon Kisti

Gangliyon kistleri eklem kapsülünden ya da tendon kılıfından köken alırlar. El bileğinin değişik kısımlarında görülebilirler. Elin arkasında ortaya çıkan gangliyon kisti bir dorsal gangliyon kistidir. Bazıları ise el bileğinin ön yüzünde, baş parmak ile nabız alınan yer arasında oluşabilir. Çoğunlukla zararsızdırlar ve zaman içinde kendiliğinden kaybolurlar.

Gangliyon kisti eklem içindekine benzer temiz, koyu, mukus kıvamında bir sıvı içerir. Gangliyon oluşumunu neyin başlattığı bilinmemektedir. Kadınlarda daha sık görülür. El bileğinin tekrarlayan strese maruz kaldığı cimnastikçilerde yaygındır.
Kistin çevredeki sinirlere bası yapması durumunda ağrı şikayeti olabilir. Ağrı olmasa bile büyük kistler görüntü olarak rahatsız edici olabilir. Cilt altında gizli kalabilen küçük gangliyonlar ağrılı olabilir. Gangliyon kisti, bir hortumla şişirilen balon gibi eklemden köken alarak büyür. Kemik ve kaslar arasındaki bağ dokudan geçerek yüzeyelleşir. Genelde el bileği aktif oldukça daha büyük kistler meydana gelir. Dinlenme ile şişlik küçülme eğilimindedir.
Öyküde şişliğin ne zamandır var olduğu, büyüklüğünün değişip değişmediği, ağrılı olup olmadığı sorgulanır. Palpe edilerek hassas olup olmadığına bakılır. Direkt grafi ile artrit, kemik tümörü gibi diğer durumlar dışlanabilir. Bazen görünür olmayan bir gangliyon kistini tespit edebilmek için MRG ya da ultrason gerekli olabilir.
Tedavide önce konservatif yaklaşım uygulanır. Ağrısız bir kistte zaman içinde kendiliğinden kaybolabileceğinden sadece takiple yetinilebilir. Aktivite kistin boyutunu büyütebildiğinden el bilek splinti önerilebilir. Şişlik azaldıkça eklem hareket açıklığını arttıracak ve el bileğini güçlendirecek egzersizler başlanabilir. Eğer kist şiddetli ağrıya yol açıyor ve hareketleri kısıtlıyorsa aspire edilebilir. Cerrahi olmayan tedaviler kistin kılıfını ve kaynağını yok etmeyeceğinden tekrar ortaya çıkabilir. Ayaktan cerrahi olarak kist çıkarılabilir, ancak bu da tekrarlamayacağını garanti etmez. Cerrahiden sonra bir miktar hassasiyet ve şişlik kalabilir. Normal aktivitelere cerrahiden sonra iki ila altı haftada dönülür.

5 yorum:

1. Gangliyon kistlerine yönelik bir başka konservatif tedavi yaklaşımı da şişliğin üzerine bozuk para koyup üzerinden bileği sarmak :)
    Şimdiye dek gördüğüm gangliyon kistlerinde hastaların dış görünüş dışında şikayetleri yoktu. Bu hastalara endişe edilecek bir durum olmadığını söyleyebilmek de önemli. Diğer taraftan el bileği ya da birinci metakarpofalangeal eklem civarında ağrısı olduğunu ifade eden ancak anormal bakı ya da direkt grafi bulgusu olmayan hastalarda "gizli gangliyon kisti" olasılığı da akılda tutulmalı.

YanıtlaSil
  2. Deniz bey benimde belirgin olmayan ganglion kistim var, mr ile teşhis konuldu, ağrı yapıyor uzun süre elimi kullanmam gerektiğinde ağrı elime yayılıyor. Doktorum bozuk para koyup sarmamı söyledi. Eczaneden bandaj aldım, parayı koyup sadece üzerini iki üç kat sarmam yeterli olurmu, yoksa bandajın tamamını sarıyımmı oldukça uzun tamamı benim bütün kolumu sarmaya yeter o kadarına gerek yokmuş gibi geldi ama siz ne dersiniz :) Birde gecede sarılımı durmalı, çok sıkarsam gece sıkıntı olursa diye biraz tereddütte kaldım.

Yanıtlar
    1. Amaç kistin üzerinde basınç oluşturmak. Bunu sağlayacak şekilde sarın. El bileğini istirahate alan, uygun nötr pozisyonda tutan hazır el bilekliklerinden de kullanabilirsiniz.

Sil
  3. El bileğinde herhangi bir kitle görüldüğünde bazı yaklaşımlar ilk iş MR çektirmekte. Tamam, x-ray ile olası tümörler kesin ekarte edilmiş olmaz. Ancak iyi bir öykü alma, fizik muayenede tipik lokalizasyon ve sonrasında yapılacak bir US korelasyon tanıda büyük fayda sağlayacaktır. Şüphe varlığında ise MR'a başvurulabilir.

Yanıtlar
    1. Katkılarınız için teşekkürler