6 Mayıs 2014 Salı

Delamanid (Deltyba): Tüberküloz İçin Yeni Bir İlaç

Tüberküloz gibi nispeten düşük gelirli ülkeler ve insanları etkileyen hastalıklar için yeterince ilaç araştırması yapılmadığını, hala İkinci Dünya Savaşı'ndan kalma ilaçlarla tedaviye davam ettiğimizi ve ilaç direncinin de gittikçe arttığını biliyoruz. Benzer durum aslında çoğu enfeksiyon hastalığı için geçerli. Örneğin bir hipertansiyon ilacı ömür boyu kullanılabilirken çoğu antibiyotik sadece birkaç hafta kullanılıyor. Bu nedenle antibiyotiklerin karlılığı daha az. Özellikle gelişmiş ülkeleri ilgilendirmeyen sağlık sorunlarında ilaç araştırmaları yavaş ilerliyor. Ancak son yıllarda çeşitli nedenlerle bağışıklık sistemleri baskılanmış bireylerin sayısındaki artış, tüberkülozun gelişmiş ülkelere geri dönüşüne yol açtı diyebiliriz. Bununla beraber araştırmalar da hız kazandı.

Bu kısa spekülsyondan sonra Delamanid (Deltyba) ilacının, diğer tedavilere dirençli tüberkülozda kullanımının Avrupa'da onaylandığını haber vereyim. Japonya merkezli Otsuka firması tarafından geliştirilmiş. Takip ve tedavi ettiğimiz spondiloartropati ve romatoid artrit hastalarında kullandığımız anti-TNF tedavilerinin tüberküloz riskinde artışa yol açabildiğini biliyoruz, bu nedenle anti-TNF tedavisi öncesi hastada ppd bakılıp gerekirse tüberküloz profilaksisi veriliyor. Bu 9 aylık bir tedavi. Nadir de olsa anti-TNF tedavisi alan hastalarda tüberküloz görebiliyoruz. Deltyba işte tüberkülozlu hastalarda mevcut ilaçlarla yanıt alınamazsa kullanılabilecek bir seçenek olarak karşımızda. Hücre duvarı metabolizmasını etkileyen bu ilaç 100mg dozunda günde iki kez, 6 ay boyunca kullanılıyor. Asemptomatik QT uzaması dışında henüz plasebodan farklı bir yan etkisi görülmemiş. İlaç direncinin gelişmemesi için doğru endikasyonda, sıkı kontrolle kullanılması gerekecek.
aktif tbc tedavisi için kullanılmaya yönelik, çalışmaları devam eden ilaçlar