8 Mayıs 2014 Perşembe

Fibromiyalji İçin Etkili Tedavi Mümkün

Bu siteyi iki yıl önce kurdum, uzun zaman ihmal etmeme rağmen hala hatırı sayılır okunma oranına sahip. Örneğin son birkaç günde paylaştığım yazılara hemen geri dönüş alabilmek beni mutlu etti. Fizik tedavi alanında internette Türkçe kaynaklarda eksiklik var, kendimce bu eksiği kapamaya çalışıyorum. Artık üslup değişikliğine giderek, biraz daha özgün olmaya çalışacağım.
Fibromiyalji ve diğer "santralize" ağrı durumları gün geçtikçe daha iyi anlaşılıyor. Tedavi seçenekleri arttıkça bende de bu hastalıkların tedavi edilebilir olduğuna dair bir kanaat oluştu. Tabi bu bir yanılsama olabilir sadece. Neyse, biraz bilimsel olayım.

belirtiler arasında yok yok. erkek modelde gösterilmiş olsa da fibromiyalji daha çok kadınları etkiler.
Fibromiyalji, toplumun %2-8'ini etkileyen yaygın ağrı ile karakterize, çoğunlukla yorgunluk, hafıza problemleri ve uyku bozukluklarının eşlik ettiği bir hastalık. 1990 yılına ait tanısal kriterler hassas noktaların muayenesini gerektirirken yeni kriterler tamamen semptoma dayalı olarak tanımlanmış. Ağrılı bölgeleri, yorgunluk, uyku bozukluğu, hafıza bozukluğu, baş ağrısı, irritabıl bağırsak ve duygudurum problemlerinin varlığını ve ciddiyetini sorgulayan bir anket uygulanarak tanı koyulmakta.
Fibromiyalji tedavileri arasında hasta eğitimi, egzersiz, bilişsel davraışsal tedaviler gibi nonfarmakolojik yaklaşımlar ve trisiklikler, SNRI'lar ve gabapentinoidler gibi farmakolojik ajanların etkinliği yüksek düzeyde kanıtlarla desteklenmekte.
Tedavide en uygun yol, farmakolojik ve nonfarmakolojik tedavileri bir arada kullanmak ve hastanın tedavinin aktif bir katılımcısı olması. Hastalığın ilerleyici olmadığının anlatılması ve kişinin stres ile başa çıkma, uyku ve egzersiz düzenini sağlamada aktif rol üstlenmesi, iyi sonuç almak için gerekli diğer bileşenler.
İlaç tedavileri, ağrıya eşlik eden şikayetlere göre biçimlenir. Hemen her hastaya bir düşük doz trisiklik ajan başlanır (siklobenzaprin, amitriptilin, nortriptilin gibi). Eşlik eden depresyon ya da yorgunluğu olanlara SNRI verilirken, anksiyete ya da uyku bozukluğu olanlarda gabapentinoidler tercih edilir.
Başarılı tedavide birkaç ilacın beraber kullanılması gerekebilir. NSAİİ ve asetaminofen, periferik ağrı kaynaklarının tedavisinde faydalı olabilir ancak opioidlerden kaçınılmalıdır.
Özetle fibromiyalji tanısı konulduğunda hemen uygulanabilecek mucizevi bir tedavi olmasa da, çok yönlü ve basamaklı yaklaşımla, iyi sonuç alınan hastaların oranı artmakta.