31 Mayıs 2014 Cumartesi

Kompleks Bölgesel Ağrı Sendromu

Diğer isimleri: Sudeck atrofisi, algonörodistrofi, omuz el sendromu, refleks sempatik distrofi.
radius kırığından sonra sol elde gelişen kbas. travmadan iki hafta sonraki ödemli görünüm.
Ekstremite ağrısı, ödem ve otonomik disfonksiyonla karakterizedir. En sık minör ya da major travma sonrası görülür. Hareketle artan ağrı ve derin yanma hissi olur. Allodini (ağrılı olmayan uyarı ile ağrı oluşması) ve hiperaljezi (ağrı eşiğinde azalma, ağrı algısında artma) olur. Lokal ödem ve vazomotor değişiklikler eşlik eder. Ekstremite başlangıçta sıcak, kızarık ve kuru olabilir. Daha sonra soğuk, benekli ve siyanotik hale gelebilir. Kas güçsüzlüğü, distrofik değişiklikler (ince, parlak cilt, kırılgan tırnaklar) diğer bulgulardır.
Klinik evreleri:
1 - Akut: Birkaç haftadan 6 aya kadar
  • Ağrı, hipersensitivite, ödem, vazomotor değişiklikler
  • Artmış kan akımı ısı artışına ve cilt rengi değişikliklerine yol açar.
  • Hiperhidroz
2 - Distrofik: 3-6 ay
  • Sürekli ağrı, disabilite, atrofik cilt değişiklikleri
  • Kan akımında azalma, sıcaklıkta azalma
  • Hiperhidroz
3 - Atrofik
  • Atrofi ve kontraktürler
  • Cilt parlak, soğuk ve kurudur
Radyografik bulgular:
Düz grafide: Sudeck atrofisi; yamalı osteopeni, buzlu cam görünümü
üç fazlı kemik sintigrafisinin üçüncü fazında etkilenen kısımda artmış tutulum
Üç fazlı kemik sintigrafisi: İlk iki faz non spesifik, osteoporoz. Üçüncü faz anormal, periartiküler yapılarda artmış tutulum.
Tedavi:
1 - Hemen mobilizasyon: pasif ve aktif EHA, masaj, kontrast banyolar, TENS.
2 - Ağrı kontrolü: NASİİ, narkotikler.
3 - İnflamasyon: Kortikosteroidler, başlangıç dozu 60-80 mg/gün qid iki hafta. Sonraki iki haftada kademeli doz azaltımı.
4 - Üst ekstremiteler için servikal sempatik gangliyon blokajı, alt ekstremiteler için lomber gangliyon blokajı.
5 - Cerrahi sempatektomi: Eğer blokaj ile fayda görülmüş ancak etkisi geçmişse.
Sempatik ve Nonsempatik KBAS
Ağrının sempatik olarak düzenlendiğini belirlemede dört test kullanılır; ilk ikisi en yaygın kullanılanlardır.
stellat gangliyon blokajı
lomber sempatik blokaj
1 - Lokal anestezik ile sempatik blok: Üst ekstremite için stellat gagliyona, alt ekstremite için lomber paravertebral gangliyona lokal anestezik enjeksiyonu yapılır. Rahatlama olursa sempatik etyolojiden şüphelenilir.
2 - Guanethidine testi: Ekstremiteye bağlanan tansiyon manşeti sistolik basıncın üzerinde şişirilir. Distal kısımdan guanethidine enjeksiyonu yapılır. Enjeksiyon sonrası ağrı oluşuyor, manşon gevşetildikten hemen sonra geçiyorsa test pozitiftir.
3 - Pentolamine testi: İV pentolamine ağrıyı oluşturur.
4 - İskemi testi: Suprasistolik manşonun şişirilmesi ağrıyı azaltır.

2 yorum:

1. Merhaba ilaç tedavisi var mıdır varsa hangi ilaçları önerirsiniz teşekkürler

YanıtlaSil
  2. Hocam annemde 3-4 hafta oldu başlayalı doktor bize kortikosteroid verdi ama 6mg günde 2 tane dozu düşük değil mi ?

YanıtlaSil