13 Mayıs 2014 Salı

Sklerostin: Kemik Hastalıklarında Yeni Bir Tedavi Hedefi

Osteoporoz, önemli bir sağlık sorunu ve mevcut tedavileri geliştirecek araştırmalar devam ediyor. Bu araştırmalar hastalığın moleküler mekanizmaları üzerinden planlanıyor. Yeni tedavi hedeflerinden biri de sklerostin denen protein.
osteofitler kemik şekillenmesini WNT antagonistleri olan sklerostin (SOST) ve DKK1 üzerinden kontrol ediyor.
Sklerostin, osteositlerde SOST geni tarafından eksprese edilen küçük bir protein. Osreofitler, kemikte mekanik strese yanıt veren ve kemiğin yeniden şekillenmesinde önemli rol alan hücreler. Sklerostin, osteoblast membranındaki reseptörüne bağlanarak, hücre içi sinyal iletim kaskatı üzerinden osteoblastik kemik oluşumunu inhibe edici etki gösterir. SOST geninin kemikten başka, artiküler kondrositlerde de eksprese olduğu gösterilmiş. Aktivitesindeki değişimlerin eklem kıkırdağı ve subkondral kemiğe etki edebileceği sanılıyor. Ancak sklerostinin osteoartrit patogenezindeki rolü henüz bilinmiyor. İnsanda düşük sklerostin düzeyi ile giden sklerostozis ve van Buchem hastalığı gibi nadir bozukluklar tanımlanmış. Bu bozukluklarda yüksek kemik mineral yoğunluğu (BMD) ve düşük kırık riski olduğu gözlenmiş. Sklerostin aktivitesini baskılayacak tedavilerin osteoporoz ve diğer düşük kemik kütlesi ile ilişkili hastalıklarda bir seçenek olabileceği sanılıyor. Sklerostin inhibitörleri kemik oluşumunu uyarırken kemik yıkımını azaltmakta ve BMD'yi arttırmakta. Bu amaçla sklerostine bağlanan monoklonal antikorlar romosozumab, biosozumab ve BPS804 için çalışmalar sürmekte. Eğer bu araştırmalar sonucu antisklerostin tedavisinin kırık riskini azalttığı ya da osteoartritli kişilerde yaşam kalitesini arttırdığı bulunursa osteoporoz ve diğer iskelet bozuklukları için farklı bir seçenek olarak kullanılabilir.