15 Haziran 2014 Pazar

Çocukta Travmatik Durumlar

Radius başının subluksasyonu (dadı dirseği)
Dadı dirseği
Radius başı ve boynunun anuler ligamentin distaline yer değiştirmesidir. Genelde 6 yaşından küçük çocuklarda görülür. Üst ekstremiteye uygulanan longitudinal çekme ya da ani traksiyon sonucu oluşur. Çocuk elinden tutulup kaldırılarak bir eşiğin ya da nesnenin üzerinden geçirilmek istendiğinde meydana gelebilir. Ağrı aniden başlar, çocuk kolunu hareket ettirmek istemez. El fonksiyonu normaldir ve dirsek grafisi de sıklıkla normal görünür. Önkolun supinasyonu ile redükte edilebilir.
Medial epikondilit (Küçükler ligi dirseği)
Direkt grafide sağ medial epikondilin fragmantasyonu görülmekte
Medial humeral epikondil ossifikasyon merkezinde apofize tekrarlayıcı stresin sonucudur. Dirseği valgus pozisyonuna getiren beyzbol topu fırlatmak gibi aktiviteler neden olabilir. Tedavi esas olarak istirahattir.
Osgood-Schlatter hastalığı
Anterior tibial tüberkülün bir hastalığıdır. 11-14 yaşlarındaki aktif çocuklarda sportif aktivitelerden sonra diz altında ön kısımda ağrı ile kendini gösteren, sık karşılaşılan ve kendini sınırlayan bir durumdur. Proksimal tibia ve patella tendonunun tutunduğu ikincil ossifikasyon merkezi arasındaki apofizyal kıkırdağın tekrarlayıcı mikrofraktürleri sonucu ağrı oluşur. Kıkırdak, tekrarlayan diz ekstansiyonunun neden olduğu strese daha hassas olduğundan bu mikrofraktürler oluşur. İnflamasyon, ağrı, hassasiyet, kıkırdağın bulunduğu bölgede kalsifikasyon görülür.
Fizik muayenede tibial tüberkülün üstündeki bölge palpasyonla hassastır. Ön tüberkül belirgindir. Lateral direkt grafi normal olabilir ya da tibial tüberkülün ossifiye kısmında fragmantasyon paterni görülebilir.
Tedavide, neden olan şiddetli aktivite 4-8 hafta boyunca kısıtlanır. Özellikle dizin fazla bükülmesini gerektiren aktivitelerden kaçınılır. Kuadrisepsi nazikçe germek, kalça çevresi kaslarını güçlendirmek, patellar tendon bölgesine kinezyoteyp uygulamaları, akut iflamasyon durumunda soğuk tedavisi uygulanabilecek fizik tedavi yöntemleridir.