22 Kasım 2014 Cumartesi

kuru iğneleme

İng: dry needling
Tanım: İpliksi çok ince iğnelerin (akupunktur iğneleri) cilt altına batırılması ile kas ağrılarının tedavi edildiği bir yöntemdir. Akupunktur ve kuru iğneleme teknikleri benzer özellikler taşır.
Tetik nokta kompleksinin şematik görünümü. CTrP: Santral tetik nokta. ATrP: Aksesuar tetik nokta.
Kuru iğneleme tabiri ilk olarak Dr Janet Travell'in "Miyofasiyal Ağrı ve Disfonksiyon" kitabında geçmiştir. Travell bu kitabında tetik nokta terapisinde kullandığı iki cilt altı iğne tekniğini tanımlamıştır. Biri lokal anestetik enjeksiyonunu içerirken diğeri herhangi bir ilaç içermeyen kuru iğne yöntemidir. Travell ipliksi akupunktur iğnelerini kullanmasa da günümüzde daha çok bu tip iğneler tercih edilmektedir. Hastalara fazla rahatsızlık vermemesi, sıkı kas düğümlerine daha kolay nüfuz etmesi, daha rahat kullanılması bunda etkili olmuştur.
Kuru iğnelemede herhangi bir ilaç verilmese de sadece iğnenin girişi analjezik etki oluşturabilmektedir.
Kuru iğnelemede ağrının kaynağı olarak palpe edilebilen tetik noktalar hedeflenir. Akupunkturda ise geleneksel meridyenler ve akupunktur noktaları hedeflenir.
Miyofasiyal ağrıda kasta kasılma gösteren tetik noktalar bulunur. Aşırı kasılan lifler ağrı döngüsüne yol açar. Tetik noktaya uygun kuru iğneleme lokal seğirme cevabı oluşturur. Seğirme cevabını ortaya çıkaran bir uygulama daha iyi analjezik sonuç verir.
İntramusküler stimülasyon adı verilen teknikte etkilenen kas yanında o kası inerve eden sinirin köken aldığı seviyedeki paraspinal kaslara da uygulama yapılır.
Yüzeyel kuru iğneleme tekniğinde iğne tetik noktanın üzerindeki bölgede ciltten sadece 5-10 mm kadar derine batırılır. İğne asıl tetik noktaya ulaşmasa da bu teknikle de başarılı sonuçlar bildirilmiştir.
Kuru iğnelemenin etkili olup olmadığını araştıran kaliteli bilimsel çalışma sayısı çok azdır.
Ayrıca bakınız: akupunktur