22 Kasım 2016 Salı

Haglund Deformitesi

Haglund deformitesi, topuğun arkasında Aşil tendonu ve çevre yumuşak dokuları rahatsız eden bir kemik büyümesidir.
Haglund deformitesi genetik olarak ayak şekline bağlı ortaya çıkabilir veya kas gerginliği ya da ayakkabılarla olan sürtünme sonucu oluşabilir.
Haglund deformitesi nedir?
Topuğun arkasındaki sürtünmeye bağlı olarak kemik kendini koruma amaçlı yeni tabakalar / kemik çıkıntılar oluşturur.
Aşil tendonu baldırın arkasından inerek topuk kemiği olan kalkaneusa tutunur. Tendon ile topuk kemiği arasında sürtünmeyi azaltmak için bursa adı verilen sıvı dolu bir kese mevcuttur. Haglund deformitesinde oluşan kemik çıkıntı bursa üzerine aşırı basınç uygulayarak inflame olmasına yol açar. Buna bursit denir ve ağrıya neden olur.

Haglund deformitesinde topuk kemiğinde oluşan çıkıntı
Nedenleri
En sık nedeni kullanılan ayakkabı ile ilişkilidir. Arka kısmı sert ayakkabılar, topuklu ayakkabılar, buz patenleri topuk arkasına aşırı basınç yaparak bu soruna yol açabilir. Sonuçta topuk kemiğinde dikensi çıkıntılar oluşarak yumru görünümü ortaya çıkar. Haglund deformitesinin diğer nedenleri:
1- Genetik: Ayak kemeri yüksek kişiler bu soruna daha yatkındır çünkü bu durumda kalkaneus kemiği arkaya doğru eğilerek Aşil bölgesindeki basıncın artmasına neden olur.
2- Kas gerginliği: Kalf (baldır) kaslarındaki gerginlik Aşil tendonunun gerginliğini arttırarak bursa üzerinde basınç artışına yol açar.
3- Yürüme şekli: Ayaklarının dış kısmına yüklenerek yürüyen kişilerde topuk kemiğindeki pozisyon değişimine bağlı olarak Aşil tendonunun sürtünmesi artar ve Haglund deformitesi gelişebilir.
En sık şikayetler
1- Sert yumru: Topuğun arkasında bulunur, zaman içinde gelişir.
2- Şişlik: Topuğun arkasında ödem ve şişlik olabilir.
3- Kızarıklık: Topuk arkasında ciltte hafif kızarıklık olabilir. Bursa inflamasyonuna bağlıdır.
4- Ağrı: Topuğun arkasında Aşil tendonu civarında ağrı hissedilir. Ağrı genelde sınırlı bir bölgede hissedilir, fazla yayılım göstermez.
Tedavi ve önleme
Tedavide ilk amaç bursa inflamasyonunu azaltmaktır. Daha sonra deformitenin gelişmesine yol açan nedene göre çeşitli seçenekler bulunmaktadır.
1- Ayakkabı: Arka kısmı olmayan ya da yumuşak arkalı ayakkabı kullanmak bölgedeki sürtünmeyi azaltarak iyileşmeye yardımcı olabilir.
2- Topuk pedleri: Ayakkabı içinde topuk altına ped konarak topuğu yükseltme ve yastıklama ile basınç azaltımı sağlanabilir.
3- Germeler: Baldır kaslarını germe egzersizleri ile Aşil gerginliği azaltılabilir.
4- Buz: Bölgedeki ağrı ve inflamasyonu azaltmak için buz uygulaması yapılabilir.
5- İlaç tedavisi: NSAİİ'ler ağrı ve inflamasyonu azaltmada yardımcı olabilir.
6- Fizik tedavi: Ultrason gibi fizik tedavi yöntemleri ile bursit inflamasyonu azaltılabilir.
7- Aktivite değişimi: Sert zeminde ve yokuş yukarı koşmaktan kaçınmak Haglund deformitesini önleyebilir.
Genelde bu tedavilerle ağrı ve inflamasyon giderilir ama topuk arkasındaki yumru geçmeyebilir.
Şikayetler devam ederse cerrahi gerekebilir. Küçük bir insizyon ile kemik çıkıntı çıkarılabilir. Bazen bursa ve Aşil tendonunun bir kısmının çıkarılması da gerekebilir. Ameliyat sonrası birkaç gün koltuk değneği kullanmak gerekebilir.
Kaynaklar: